donderdag , 23 maart 2017

Kunst en Ondernemen

Waarom kan de ene kunstenaar wel leven van zijn werk en de andere niet?

kunst en ondernemenIk heb begin 2013 mijn goedlopend bedrijf verkocht om mijn droom te realiseren. Ik werd kunstenaar. Voor die tijd schilderde en beeldhouwde ik al een beetje maar dat was verre van professioneel, laat staan dat ik er iets van verkocht.

Wat ik wel wist was dat dit het werk was waar ik energie van kreeg en waar ik verder in wilde groeien…. herkenbaar natuurlijk.

Het bleek dat ik ook meteen de grootste uitdaging voor elke kunstenaar te pakken had:

Hoe kan ik mijn kunstwerken verkopen:

      • Zonder enorme bedragen te investeren;

      • Zonder dat ik veel kennis hebt van marketing;

      • Zonder afhankelijk te zijn van subsidies;

      • Zonder dat dit ten koste gaat van mijn creativiteit en vrijheid.

Ik heb vele gesprekken gevoerd met kunstenaars en mensen uit de culturele sector. Daar werd ik meestal niet veel vrolijker van. Economische crisis, bezuinigingen, subsidies die stop werden gezet, galeries die failliet gingen.

Veel kunstenaars, die meestal maar net van hun werk konden leven zagen zich nu genoodzaakt andere bijbaantjes te nemen …. kortom malaise in de kunstwereld.

Wat mij opviel is dat de veel creatieve geesten er niet in slaagden om hun creativiteit in te zetten voor hun zakelijke succes. De meeste kunstenaars gaan door op de oude manier, die niet meer werkt.

Door mijn eigen onderzoek zag ik dat het verschil tussen een zakelijke succesvolle kunstenaar en een zakelijke minder succesvolle kunstenaar in 90% van de gevallen niet ligt aan de kwaliteit van de gecreëerde kunst maar in de juiste manier van marketing en prioriteiten.

Ik vind het verkopen van kunst vooral een manier van erkenning van mensen die geld over hebben voor het werk dat ik met passie gemaakt hebt. Daarnaast is het ook erg leuk om je onkosten vergoed te krijgen, eraan te verdienen of ervan te kunnen leven.

Toen ik begin 2013 de keuze maakte om mij te gaan richten op het maken van kunst heb ik voor mezelf ook de keus gemaakt om dit professioneel te doen. En met professionaliteit bedoel ik niet alleen de creatie van de kunst maar ook de marketing van de kunstenaar en zijn/haar kunst.

Mijn moto is dan ook:

“Wacht je tot je ontdekt gaat worden of ga je er zelf voor zorgen dat ze je ontdekken?”

Het werd me al snel duidelijk dat er in de kunstwereld weinig tot niets voorhanden is voor kunstenaars die zich zakelijk willen ontwikkelen. We zijn de laatste jaren teveel afhankelijk geworden van derden zoals subsidies en galeries.

Ik zeg niet dat dit geen belangrijke onderdelen zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat elke kunstenaar onderschat wat hij/zij zelf kan doen. Mijn eigen onderzoek toonde aan:

        • Dat ondernemerschap een onbekend (en vaak vies) woord is binnen de kunstwereld;
        • Dat de financieel succesvolle kunstenaars vaak niet eens zozeer betere kunstwerken maken maar juist wel goed zijn in marketing;
        • Dat er een verhouding zit in de tijd die je als kunstenaar moet stoppen in kunst creatie en kunstmarketing;
        • Dat er nog geen succes modellen zijn die kunstenaars begeleiden naar financieel succes;
        • Dat kunstenaars, ondernemerschap zien als iets noodzakelijks en niet als iets creatiefs en inspirerend;
        • 80% van de bekende en oude meesters waren ook goede ondernemers: Rembrandt, Corneille, Andy Warhol etc.

“Geld verdienen is een kunst, werken is een kunst, een goede ondernemer zijn is de grootste kunst” Andy Warhol

Omdat ik een positieve bijdrage wil leveren aan de hoeveelheid mooie kunst in onze maatschappij, heb ik een uitgebreid stappenplan ontwikkeld dat elke kunstenaar in staat stelt succesvol te worden met de verkoop van zijn kunst.

Deze stappen heb ik beschreven in mijn gratis ebook Kunst en Ondernemen:

 

Stap 1: doelen bepalen en vastleggen

Stap 2: Kunstenaar versus ondernemer

Stap 3: Schrijf je verhaal?

Stap 4: Identificeer en analyseer je doelgroep

Stap 5: Positioneer je werk slim

Stap 6: offline promotie plan

Stap 7: De website

Stap 8: Social Media

Stap 9: Online promotie plan

 

Nu je weet wat je moet doen, ligt de sleutel tot succes in de uitvoering: Hoe moet ik het gaan doen?

 

In mijn ebook “Kunst en Ondernemen: De Uitvoering” heb ik in meer dan 100 pagina’s beschreven hoe je bovenstaande 9 stappen moet aanpakken.

Het ebook beschrijft de 9 stappen die je moet doorlopen en geeft veel praktische tips om snel aan de slag te gaan. Het boek dient als leidraad om een succesvol kunst-ondernemer te worden.

 

Moet ik ervaring hebben?

 

Of je nu veel of weinig ervaring hebt, een parttime of fulltime kunstenaar bent, wil kunnen leven van je kunst verkoop of het gewoon leuk vindt om zo af en toe iets te kunnen verkopen. Het e-book is speciaal geschreven en ontwikkeld voor iedere kunstenaar die zijn werk wil kunnen verkopen.

 

Werkboek

 

Het ebook is geen theoretisch verhaal maar een inspirerend en praktisch stappenplan aan de hand waarmee je direct aan de slag kan. Uiteindelijk bepaal je zelf de snelheid. Het werkboek dat ik er speciaal bij gemaakt hebt, zorgt ervoor dat je het overzicht niet kwijt raakt en je eigen planning kan aanhouden.

 

3d kaft K&O de uitvoeringHet e-book ‘Kunst en Ondernemen: De Uitvoering’ is een e-book waarin alle 9 stappen uitvoering worden besproken. Daarnaast is er ook een handig werkboek met direct op jouw werk toepasbare acties waarbij je een direct resultaat zal zien in de verkoop van je kunstwerken.

Auteur: Han Dirkx
Jaar: 2013
Pagina’s: 102
Taal: Nederlands

incl 30 pagina’s werkboek

Download hier gratis de inhoudsopgave

 

6 comments

  1. Marianne van Dijk ter Maten

    Goedendag,
    Helaas ging er iets mis met het downloaden van deze bestelling. Ik heb reeds betaald, maar geen download. Ik zou het fijn vinden dat ik dit alsnog krijg.

    kunst en ondernemen de uitvoering
    mijn transactienummer is: 0030001630167921
    datum: 23-06-2016 09:28:18

  2. Wat een marketing allemaal. Zelfde trucje in een nieuwe sector voor de ondernemer van deze site. En dat zeg ik omdat ik vaker deze tips en trucs zie langskomen, in welke sector dan ook. Dus beste kunstenaar ‘die meer zou willen verkopen’, ga te rade bij vrienden, kennissen en echte contacten in je omgeving.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top
Descargar musica